Trygve lanseras i Storbritannien

27 juni 2016

Den 27e juni lanseras Trygve i Storbritannien. Endast fyra dagar efter att de röstat om urträde ur EU.

Efter framgången i Sverige har United Eyes, bolaget bakom Trygve, fått ett flertal förfrågningar från grannsamverkansgrupper i Storbritannien. Efter fyra månaders förberedelse sker nu lanseringen i Storbritannien.

"Grannsamverkan är en av de större folkrörelserna i UK med nästan 4 miljoner aktiva hushåll. Dessutom påminner det brittiska samhället om Sverige där kraften civilsamhället blir en allt viktigare resurs i trygghetsarbetet. Vi tror att britterna kommer uppskatta deras nya trygghetsapp", säger Per Källgården, VD för United Eyes.

I lanseringen får Trygve stöd från ett stort företag som arbetar för att få Trygve framgångsrikt. Sedan 10 juni har det varit möjlighet att registrera intresse på en temporär webbsida, www.trygve.co.uk, trots mycket knapphändig information har nästan 100 intresseanmälningar kommit in.

Bolaget bedömer inte att utträdet ur EU kommer påverka verksamheten nämnvärt. "Förhoppningen var att Storbritannien skulle stanna i EU. På sikt kommer vi sannolikt få mer administration än om de varit kvar i EU, men viktigast är att britterna tar till sig Trygve. Detta är vi övertygade om", säger Källgården.