Meny

Notiser och aviseringar

Aviseringar i Trygve

När något händer i Trygve får du en avisering. Detta sker exempelvis då någon skapat ett inlägg nära dig, svarat på en kommentar eller bjudit in dig till en grupp. Du hittar dina aviseringar i aviseringscentret i appen som nås från navigationsmenyn.

Ställa in aviseringar

Du kan ställa in vilken typ av aviseringar du skall ta emot. Det gör du under inställningar i appen. Öppna Trygve > Inställningar > Aviseringar.

Det går även att reglera notiser på gruppnivå genom att tysta enskilda grupper. Gå in i den grupp som du vill tysta, gå därefter in i gruppens inställningar och välj notiser.

Ljud och vibration

Om du har ljud på din telefon så spelas ett särskild ljud upp när du får en avisering. Ju allvarligare händelse, desto mer framträdande är ljudet. Det går i dagsläget inte att välja egna ljud.


Push-notiser

Pushnotiser är notiser som din telefon visar för dig även när du inte har appen öppen. Du får pushnotiser i Trygve när du får en avisering, när någon skriver i en gruppchatt, eller när det sker någon annan viktig aktivitet som du kan vara intresserad av.

Problem med pushnotiser

Får du inga pushmeddelanden till din telefon, eller kommer de med en fördröjning? Detta kan bero på flera olika anledningar. Gå igenom stegen nedan för att felsöka problemet.

iPhone:


Se till att du har en fungerande internetuppkoppling

Kommer du åt internet?

Se till att du har aviseringar aktiverat i Trygve-appen

Öppna Trygve > Inställningar > Aviseringar.

Se till att Trygve får skicka pushnotiser

Öppna telefonens (ej appens) inställningar, scrolla ned i listan och tryck på "Trygve" och sedan "Notiser". Aktivera samtliga inställningar.

Se till att Mobildata är aktiverat för Trygve

Öppna telefonens inställningar, tryck på "Trygve" och se till att "Mobildata" är aktiverat.

Se till att "Low Power Mode" är inaktiverat

Om Low Power Mode är aktivt så kommer bakgrundsaktivitet att begränsas.

Se till att telefonen inte är i "Do not disturb" mode

Om telefonen är i "Stör ej" kommer inga notiser att visas. Detta går tyvärr inte att ställa in på app-nivå, så Trygve har inte tillåtelse att visa notiser.

Får du inga notiser alls till din telefon (från någon app)?

Kontrollera din internetuppkoppling och läs om hur du felsöker din telefons pushnotiser på Apples hemsida.

Om det ändå inte fungerar kan du prova med något av följande:

  • Avinstallera Trygve och installera appen igen
  • Logga ut från Trygve och logga in igen
  • Starta om din telefon
  • Prova en annan internetanslutning (om du har WiFi kan du prova mobilnät, och vice versa)
  • Återställ din telefon till fabriksinställningar (obs: detta raderar telefonens inställningar och din personliga data)

Android:


Se till att du har en fungerande internetuppkoppling

Kommer du åt internet?

Se till att du har aviseringar aktiverat i Trygve-appen

Öppna Trygve > Inställningar > Aviseringar.

Se till att du har aviseringar aktiverade i din telefon

Öppna Android Inställningar > Aviseringar och verifiera att aviseringar är aktiverade.

Se till att "Begränsa bakgrundsdata" är avslaget

Öppna Android Inställningar > Dataanvändning > Tryck på menyvalet i övre högra hörnet > Begränsa bakgrundsdata

Se till att Trygve får skicka notiser och inte är blockerad av din telefon

Öppna Android Inställningar > Appar > Trygve > Aviseringar och se till att "Blockera alla" är inaktiverad.

Se till att Trygve får komma åt internet i bakgrunden

Öppna Android Inställningar > Dataanvändning > Trygve > Bakgrundsdata (skall vara aktiverad) (Background data access)

Se till att du inte har begränsat Trygves åtkomst till internet

Öppna Android Inställningar > Dataanvändning > Trygve > Restrict cellular data access (skall vara inaktiverad)

Se till att du har inaktiverat "Stör ej" läge (priority mode), alternativt se till att du aktiverat Trygve som prioriterad app

För att lägga till Trygve som ett undantag, aktivera "behandla som prioriterad":

Android Inställningar > Appar > Trygve > Aviseringar > Behandla som prioriterad

Inaktivera eventuella batterisparfunktioner

Vissa telefonmodeller har batterisparfunktioner som kan begränsa appar i bakgrunden. Ett exempel på sådan är Stamina mode i vissa Sony Xperia modeller. Se till att dessa är inaktiverade.

HTC telefoner kan ha funktioner som "Power Saver", "Extreme Power Saving Mode" och "Sleep Mode" som kan ha en inverkan på Trygve i bakgrunden.

Om du ofta använder WiFi, se till att uppkopplingen inte inaktiveras i viloläge

Öppna Android Inställningar > WiFi > Tryck på menyvalet i övre högra hörnet > Avancerat > Behåll Wi-Fi i viloläge och välj "Alltid".

Om det ändå inte fungerar kan du prova med något av följande:

  • Avinstallera Trygve och installera appen igen
  • Logga ut från Trygve och logga in igen
  • Starta om din telefon
  • Prova en annan internetanslutning (om du har WiFi kan du prova mobilnät, och vice versa)
  • Avinstallera så kallade "task killer" appar om du har sådana. Dessa kan begränsa Trygves åtkomst.
  • Återställ din telefon till fabriksinställningar (obs: detta raderar telefonens inställningar och din personliga data)